STANDARDY OCHRONY DZIECI W HOTELU CHEMIK

Preambuła

 

Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia oraz Ustawę z lipca 2023 r. poz. 289 oraz 535, zwanej ustawą „Kamilkową” Hotel „CHEMIK” przyjmuje niniejszy dokument jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa ww. obiekcie dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom.

 

§ 1

Postanowienia wprowadzające

 

1. Niniejsze Standardy ochrony Małoletnich obowiązujące na terenie Hotelu „CHEMIK” określają w szczególności:

   a) zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem podmiotu a Małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec Małoletnich;

   b) zasady identyfikacji relacji Małoletniego i osoby dorosłej przebywających w Hotelu;  

   c) zasady interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa Małoletniego na terenie Hotelu;                                                      

   d) przygotowanie personelu Hotelu do stosowania Standardów, zasady weryfikacji Standardów i dokumentowanie tych czynności;                                                  

   e) zasady zatrudniania w Hotelu osób, które mają bezpośredni kontakt z Małoletnimi.

§ 2

 Słowniczek

1. Małoletni - każda osoba poniżej 18. roku życia.

2. Personel Hotelu – wszystkie osoby pracujące w Hotelu, niezależnie od podstawy zatrudnienia.

3. Krzywdzenie Małoletniego – zachowanie, które może stanowić popełnienie czynu zabronionego na szkodę Małoletniego, zagrożenie jego dobra, stosowanie wobec Małoletniego przemocy fizycznej i psychicznej, wykorzystanie seksualnego Małoletniego oraz zaniedbywanie go.

4. Przestępstwo na szkodę Małoletniego - wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko Małoletnim, w szczególności przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, takie jak np. przestępstwo zgwałcenia (art. 197 Kodeksu karnego), wykorzystanie bezradności (art. 198 Kodeksu karnego), nadużycie zależności (art. 199 Kodeksu karnego), zakazane nawiązanie kontaktu z małoletnim tzw. grooming (art. 200a Kodeksu karnego) obcowanie płciowe z małoletnim (art. 200 Kodeksu karnego).

5. Kierownik Hotelu – osoba odpowiedzialna za wdrożenie niniejszych Standardów, ich stosowanie przez Personel Hotelu oraz weryfikację Standardów.

6. Rejestr – rejestr zgłoszeń prowadzony przez Kierownika Hotelu w formie elektronicznej, w którym zapisuje się informacje o zdarzeniach mających miejsce na terenie Hotelu oraz wszelkie wytyczne i notatki związane z koordynowaniem stosowania i weryfikowania Standardów.

                                   

§ 3

Bezpieczne relacje między Personelem Hotelu a Małoletnimi

 

1. Członkowie Personelu Hotelu nie mogą przebywać na osobności z Małoletnim oraz nie mogą dopuszczać do sytuacji, w której Małoletni byłby odizolowany i pozostawiony z członkiem Personelu bez opieki rodzica lub opiekuna prawnego lub osoby dorosłej, z którą przybył do Hotelu za zgodą wyżej wymienionych.

2. Personel Hotelu nie może używać przemocy (tak fizycznej, jak i psychicznej) wobec Małoletnich znajdujących się na terenie Hotelu.

3. Personel Hotelu zwraca się do Małoletniego z należytym szacunkiem, po imieniu, nie używając wobec Małoletniego określeń poniżających, kpiących, wykazujących znamiona przemocy.

4. Personel Hotelu dba o bezpieczną atmosferę i przestrzeń dla każdego Małoletniego przebywającego w Hotelu, a w razie potrzeby informuje Małoletniego o tym, gdzie w Hotelu znajdują się Standardy w wersji dla niego zrozumiałej oraz w jaki sposób może uzyskać pomoc, gdy doświadcza krzywdy, przemocy bądź zachowań ze strony dorosłego, noszących znamiona przestępstwa.

5. Personel Hotelu posiada wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia Małoletnich i zwraca na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.

6. Personel Hotelu monitoruje sytuację i dobrostan Małoletnich przebywających na terenie Hotelu.

7. Kierownik Hotelu edukuje Personel Hotelu w zakresie monitorowania stanu Małoletnich oraz reagowania w okolicznościach wskazujących, że Małoletni przebywający w Hotelu może być krzywdzony lub padł ofiarą przemocy bądź przestępstwa.

8. W każdym przypadku niezgodnego ze Standardami zachowania członka Personelu Hotelu wobec Małoletniego, Kierownik Hotelu podejmuje wobec tej osoby odpowiednie kroki, w tym kroki prawne.

9. Personel Hotelu uwzględnia sytuację przebywających na terenie Hotelu Małoletnich z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

§ 4

Identyfikacja relacji Małoletniego i osoby dorosłej przebywających w Hotelu

 

1. Należy dokonywać identyfikacji Małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w Hotelu

2. 2. Podczas meldowania w Hotelu należy poinformować osobę dorosłą, że w Hotelu obowiązują niniejsze Standardy ochrony małoletnich i w związku z tym osobie dorosłej mogą być zadane dodatkowe pytania w celu weryfikacji danych Małoletniego i relacji tej osoby dorosłej z Małoletnim.

3. Aby dokonać identyfikacji Małoletniego i jego/jej relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w Hotelu należy: 

   a) zapytać o dokument tożsamości Małoletniego (dowód osobisty, paszport, legitymację szkolną, akt urodzenia) i odnotować jego dane w rejestrze gości hotelowych; w przypadku nieokazania ww. dokumentu i nie podpisania karty rejestracyjnej w imieniu małoletniego Hotel zastrzega sobie prawo do odmowy zameldowania,

   b) w przypadku braku dokumentów, o których mowa powyżej, należy zapytać o relację łączącą osobę dorosłą oraz Małoletniego – bezpośrednio tę osobę i Małoletniego,

   c) jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym Małoletniego, należy zapytać czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców lub opiekunów prawnych na wspólny wyjazd osoby dorosłej z małoletnim (np. pisemne oświadczenie),

   d) jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie Małoletniego w hotelu z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców lub opiekunów prawnych,

   e) jeżeli osoba dorosła nie posiada wskazanych powyżej dokumentów i informacji, należy poprosić tę osobę o wypełnienie oświadczenia.

4. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu Małoletniego i/lub niewskazania natury ich relacji należy wyjaśnić, że procedura ta służy zapewnieniu bezpieczeństwa Małoletnim na terenie Hotelu i została opracowana na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego w Polsce prawa.

5. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny, należy podziękować, za czas poświęcony na upewnienie się, że Małoletni jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie jego bezpieczeństwa.

6. W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia Małoletniego, należy dyskretnie powiadomić przełożonego.

7. Od momentu kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości Personelu Hotelu, zarówno Małoletni, jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją Personelu Hotelu i nie zostawać sami.

8. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji Małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w Hotelu.

9. Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą, w celu dokonania dalszych wyjaśnień i następnie podejmuje odpowiednie kroki.

10. W przypadku, gdy rozmowa, o której mowa powyżej, potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę Małoletniego, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa Małoletniego na terenie Hotelu (§ 5 Standardów).

11. W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje na ile podejrzenie krzywdzenia Małoletniego jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.

 

§ 5

Interwencja w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa Małoletniego bądź stwierdzenia krzywdzenia Małoletniego na terenie Hotelu

 

1. Członkowie Personelu Hotelu reagują w każdej sytuacji, w której mają uzasadnione podejrzenie, że Małoletni przebywający na terenie Hotelu doznał krzywdy bądź są świadkami takiej sytuacji (np. niestosowne zachowanie na linii dorosły – Małoletni, rodzic – dziecko, przemoc rówieśnicza, sytuacje nagłe – np. gdy Małoletni zgłasza problem). 

2. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, członek Personelu Hotelu, który jest świadkiem niepokojącego zdarzenia w pierwszej kolejności stara się przerwać krzywdzenie Małoletniego i zareagować. Ponadto, niezwłocznie informuje swojego przełożonego, który może zawiadomić policję, zaś w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa Małoletniego zawiadamia policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia Małoletniego, przebywającego na terenie Hotelu, należy niezwłocznie wezwać policję i inne stosowne służby.

3. O każdym zdarzeniu oraz zawiadomieniu policji członek Personelu Hotelu informuje swojego przełożonego oraz Koordynatora

4. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia Małoletniego występuje wtedy, gdy:

   a) Małoletni ujawnił wobec Personelu Hotelu fakt krzywdzenia, 

   b) członek Personelu Hotelu zaobserwował krzywdzenie,

   c) Małoletni ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytany odpowiada niespójnie lub chaotycznie lub popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.

5. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, należy trzymać tę osobę w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości, pod nadzorem dwóch członków Personelu Hotelu.

6. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo Małoletniego. Małoletni powinien przebywać pod opieką Personelu Hotelu do czasu przyjazdu policji.

7. W opisanej powyżej sytuacji należy uniemożliwić Małoletniemu oraz osobie podejrzewanej oddalenie się z Hotelu.

8. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem Małoletniego z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek) należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby Małoletni mył się oraz jadł lub pił do czasu przyjazdu policji.

9. Po odbiorze Małoletniego przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.

10. Po każdej interwencji bądź naruszeniu Standardów, do których doszło na terenie Hotelu, Kierownik Hotelu opisuje zdarzenie w Rejestrze.

 

§ 6

Przygotowanie Personelu Hotelu do stosowania Standardów i weryfikacja Standardów

 

1. Hotel zapewnia Personelowi Hotelu podstawową edukację na temat ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem i pomocy małoletnim w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:

   a) umiejętności miękkich służących identyfikacji relacji osoby dorosłej-gościa przybywającej do Hotelu z Małoletnim, 

   b) rozpoznawania symptomów krzywdzenia Małoletnich,

   c) procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia Małoletnich, 

   d) odpowiedzialności prawnej członków Personelu Hotelu, zobowiązanych do podejmowania interwencji.

2. Personel Hotelu dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia Małoletnich (policja, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia).

3. Niniejsze Standardy są weryfikowane raz na dwa lata, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa Małoletnich oraz incydentów, które miały miejsce na terenie Hotelu. Wnioski z przeprowadzonej weryfikacji zapisywane są w Rejestrze.

 

§ 7

Zatrudnianie w Hotelu osób, które mają bezpośredni kontakt z Małoletnimi

 

1. W ramach rekrutacji członków Personelu Hotelu pracujących bezpośrednio z Małoletnimi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z Małoletnimi (także pod kątem formalnym) oraz sprawdzane są ich referencje. 

2. Hotel przed nawiązaniem stosunku pracy bądź stosunku cywilnoprawnego z kandydatem, który będzie mieć bezpośredni kontakt z Małoletnimi, dokonuje jego weryfikacji pod kątem historii kandydata w zakresie przestępstw na tle seksualnym popełnionych na szkodę małoletnich.

 

§ 8

Postanowienia końcowe 

 

1. Niniejsze Standardy wchodzą w życie z dniem 2 września 2024 roku

2. W zakresie nieuregulowanym w niniejszych Standardach zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy ustawy z dnia 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560) oraz ustawy z dnia 25 lutego 1964 roku – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 2809). 

3. Hotel zastrzega sobie prawo do odmowy wydłużenia doby hotelowej wobec Gościa będącego osobą dorosłą w przypadku nieprzestrzegania bądź uzasadnionego przypuszczenia nieprzestrzegania niniejszych Standardów w czasie pobytu w Hotelu.

4. Hotel może odmówić przyjęcia Gościa-osobę dorosłą, który podczas poprzedniego pobytu naruszył Standardy, w szczególności poprzez wyrządzenie krzywdy Małoletniemu na terenie Hotelu bądź poprzez popełnienie przestępstwa na tle seksualnym na szkodę Małoletniego na terenie Hotelu.